De SMILE kaart

SMILE INTRODUCEERT SLIMME CHIPKNIP
Geen traditioneel lidmaatschap meer voor bezoekers Sportpark Heugem

Met je chipknip ‘inchecken’ om deel te nemen aan een sportles, zonder dat je vastzit aan een lidmaatschap. Dat is de toekomst voor Stichting SMILE in Heugem. De multifunctionele ontmoetings- en beweegplek voor jong en oud in het sportpark aldaar, introduceerde onlangs de ‘SMILE kaart’. Een chipknip die je kunt opladen en waarmee je kunt deelnemen aan verschillende sportlessen. Zelfs een drankje in de sportkantine kun je ermee betalen. De stichting wil op deze manier het traditionele lidmaatschap doorbreken en een ‘open club’ karakter creëren. Laurie Claessens , (oprichter Stichting SMILE) en Britt Beckers (combinatiefunctionaris Sport en Bewegen bij Maastricht Sport), vertellen  meer over dit nieuwe initiatief.

Open club

Stichting SMILE is onlangs gestart met een pilot. Op kleinschalige wijze wordt de SMILE kaart op dit moment al ingezet. “De eerste reacties zijn positief ,” vertelt Laurie. Het is idee is ontstaan omdat de stichting een ‘open club’ wil zijn, zonder verplichtingen. Een club waar de focus niet alleen ligt op de sporters/deelnemers zelf,  maar waar ook oog is voor andere betrokkenen zoals ouders van leden van RKHSV en  toeschouwers. Een plek voor iedereen dus. Laurie: “Dat is het nu al, maar met het introduceren van de SMILE kaart, hopen we het deelnemen aan de lessen nog laagdrempeliger te maken. Met de SMILE kaart bepaal je zelf waar, wanneer en hoe vaak je een sportles wilt volgen en die betaal je per keer. Daarnaast kun je er ook een drankje in de kantine mee betalen. Multifunctioneel dus!”

Persoonlijke kaart

De kaart is gepersonaliseerd en iedereen heeft een eigen lidnummer. Toch zit je niet vast aan een lidmaatschap. “Daarbij hebben we het systeem zo ingericht dat we meteen kunnen zien hoeveel mensen gebruikmaken van de activiteit. Dat geeft ons inzicht in welke lessen door wie worden gevolgd en hoe vaak. Zodat we nog beter kunnen inspelen op de behoeften van de deelnemers,” zo vertelt Laurie.

SMILE menukaart

Uiteindelijk wil de stichting met een soort ‘menukaart’ gaan werken, waarop je online kunt zien welke lessen er die dag zijn. Een weekje overslaan? Prima. Drie lessen achter elkaar volgen? Ook goed. Alleen een drankje doen in de kantine? Gezellig! Britt: “Vooral doen waar je zelf zin in hebt. Stichting SMILE wil zich vooral inzetten om de maatschappelijke doelen waar te maken.  Voor ouders en verzorgers langs de lijn organiseren we op woensdag – tijdens de voetbaltraining van de kinderen – een bootcamp.” Meedoen? Je scant de SMILE kaart in de kantine, krijgt een bonnetje en kunt naar je les gaan. “Een effectief uurtje voor beide partijen!” voegt Britt enthousiast toe.

Uniek in Limburg

Met het introduceren van de SMILE kaart, is Stichting SMILE een van de eerste organisaties/verenigingen  in Limburg die het traditionele lidmaatschap doorbreekt. Het uiteindelijke doel is om dit concept als een soort model te kopiëren en beschikbaar te stellen, zodat dit concept ook binnen andere  organisaties en verenigingen ingezet kan worden zodat sportcomplexen in de toekomst optimaler gebruikt worden. Maastricht Sport juicht dit initiatief van harte toe.